Biografie

Even voorstellen: mijn naam is Clementine Houben. Ik heb heel wat hobby’s; ik houd van fotografie, lezen, airbrush, speksteen, tuinieren, genieten van een hapje en een drankje (moet ook op zijn tijd) etc. Ik heb dus eigenlijk tijd te kort….

Ik fotografeer vanaf 1980, destijd had ik een 2e hands camera gekocht (Minolta) en later ben ik overgegaan op Canon waar ik zeer tevreden over ben. Sinds eind 2005 ben ik in het bezit van een digitale camera. Het heeft mij een vrijheid gegeven om te kunnen experimenteren met beweging, licht en andere zaken. En dit wilde ik veel meer gaan oppakken. Het experimenteren met reflexies, achtergronden, portret en dergelijke. En toch doe ik dat te weinig.

Bij het bezoeken van de motorbeurs in Utrecht in 2011 werd mijn aandacht getrokken door een stand waar men een tank airbrushte. Dat was de trigger voor mij om het ook eens te proberen.
Mijn pistolen zijn van Harder en Steenbeck en Iwata.
Het is handig om meedere pistolen te hebben; dan kun je gemakkelijk met meerdere kleuren werken en hoef je niet steeds de kleur te wisselen.

Wanneer je vermeld dat je iets gemaakt hebt met een airbrush, dan vragen veel mensen: ‘wat is een airbrush?’ Zie de afbeelding hieronder…

Een airbrush pistool kun je vergelijken met een spuitbus met verf.
Het principe van airbrush werkt op dezelfde manier, met lucht en verf, maar dan heb je meer controle over de hoeveelheden.

De toevoer van lucht vanuit komt vanuit een lucht-compressor; afhankelijk van de compressor en de attributen kun je de luchtdruk afstellen. Doordat de lucht langs de naald wordt gevoerd, wordt de verf mee gezogen. En die hoeveelheid verf is te regelen, door de knop een beetje of verder naar achteren te bewegen.

Er zijn verschillende lucht-compressoren te koop. Je kunt je goed voor laten lichten over een juiste aanschaf van zo’n apparaat (en van de pistolen) bij bijvoorbeeld Airbrush-Services-Almere en bij Lion-Art. Dit zijn trouwens ook ‘The Places to Be’ voor het uittesten van een nieuwe, aan te schaffen airbrush. Ook daarin zijn vele soorten, maten en prijzen te vinden.

Ik zelf werk met de dubbel-action verfspuiten, dat wil zeggen dat men eerst de lucht en dan de verf laat komen. Bij de singel-action spuiten komen verf en lucht tegelijkertijd, maar heeft men niet zoveel controle over de dosering.

Allerbelangrijkste tip bij het airbrushen met dubbel-action: eerst lucht geven, dan pas verf, stoppen met de verf en dan pas stoppen met de lucht. Dit alles wordt geregeld met een knop, de hendel. Deze kun je indrukken (lucht) en naar achteren bewegen (verf).
Volgorde:

  • Hendel indrukken: lucht
  • Hendel naar achteren: verf
  • Hendel terug naar voren: stoppen met verf
  • Hendel omhoog: stoppen met lucht

Dit alles voorkomt tip-dry. Wat is tip-dry?
Je werkt met lucht en dunne verf, die langs een spuit mond uiteinde wordt geblazen.
Verf droogt op en daardoor kun je klontertjes op het einde van je naald kunt krijgen. Door de goede volgorde aan te houden heb je minder last van ‘tip-dry’. Ook de mediums die je gaat gebruiken bepalen of je meer of minder last krijgt van Tip-Dry.

Het project bepaald de aanpak. Hiermee bedoel ik: witte achtergrond, zwart of iets totaal anders? Welke verf ga ik gebruiken? Welke ondergrond? Moet ik die nog voorbewerken en waarmee? Veel vragen die je beantwoord moet hebben voor je aan een project begint.
Er zijn vele boeken te koop en er is veel informatie te vinden op het internet.
Ook bij Youtube zijn vele filmpjes en instructies te vinden. Zoek maar eens op ‘airbrush’, heel interessant; daar heb ik veel van kunnen leren.

Er zijn vele verf-soorten aan te schaffen; op dit moment gebruik ik ‘Golden’ en ‘Wicked Colors’, enkele van Schmincke en Marissa’s verf. Golden, Schmincke en Marissa’s verf (E’Tac) is meer voor de illustratie en Wicked Colors en Illustration zin voor custom projecten.
De verf kan transparant of opaque zijn; beide verven vragen een andere aanpak. Het beste is om met de opaque verven te beginnen en de transparanten als laagkleuringen erover heen te zetten.

Op mijn website zie je mijn meeste projecten. Van sommige projecten heb ik meerdere foto’s gemaakt; daardoor kun je zien hoe de opbouw in zijn werk gaat. Maar er leiden vele wegen naar Rome; je kunt het ook op een andere manier doen. Wanneer je gaat airbrushen zie je gaandeweg wat voor jou de beste aanpak is.

Interessante boeken zijn:
Airbrush uit de vrije hand (Sun-Bear Espinoza)
Createx workbook
Airbrush, The Complete Studio Handbook (Radu Vero)
Airbrush, Grundwissen (Roland Kuck)
en nog vele andere boeken.